Managementinformatie: van onzekerheid naar voorspelbaarheid
Krijgt u cijfers waar u niets mee kunt? Wel getallen maar geen echte stuurinformatie? Als DGA van een bedrijf in…
Verder lezenIn eerdere blogs benadrukten we al het belang van data bij een turnaround. Maar hoe werkt dat bij bedrijven die produceren op klantorder, bijvoorbeeld als gevolg van omschakeling naar ‘massa-maatwerk’? In deze blogpost gaat Paul Roos in op de uitdagingen van klantordergestuurde bedrijven, en waarom ze vaak te laat ingrijpen bij problemen. Ook legt hij uit hoe u data kunt gebruiken om meer strategische sturing te geven. Spoiler: alle data die u nodig hebt, ligt al voor het oprapen.
In ontwikkelde economieën zoals die van Nederland is productie op klantorder van toenemend belang geworden. Veel bulkproductie (productie op voorraad) is immers verdwenen naar lagelonenlanden. Daarnaast werken veel bedrijven van oudsher al op basis van klantenprojecten, denk onder meer aan installatiebedrijven. Hier is de geleverde toegevoegde waarde vaak van nature gebonden aan de (Nederlandse) locatie.
Een recentere tendens is de opkomst van ‘massa-maatwerk’. Onder massa-maatwerk verstaan we serie- of massaproductie waarbij de klant zijn product ‘op maat’ kan configureren met toepassing van standaardcomponenten. Denk hierbij aan (vracht)auto’s, boten, machines maar ook aan mode, drukwerk of kampeertenten. Deze trend wordt aangejaagd door een aantal factoren:
Voor een producent van bulkgoederen is het leven relatief simpel: je maakt kosten en deelt deze door het aantal/volume producten en voilá, je hebt een kostprijs per product en weet wat je verdient. Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich de aannemer die elk huis nacalculeert en precies weet waar hij geld verdiend heeft en met name waar hij geld heeft moeten toeleggen. In bedrijfseconomische boeken wordt vaak gesproken over deze uitersten. Maar de werkelijkheid is meestal grilliger. Want hoe calculeer je 300.000 min of meer unieke klantorders na? En hoe zie je nog waar je geld laat liggen bij 2.500 installatieklussen per jaar? Bereken (en onderhoud!) je dan toch maar manmoedig kostprijzen voor vijftig miljoen potentiële artikelcodes? En dan hebben we het nog niet gehad over de toerekening van de indirecte kosten, die veelal van toenemend belang zijn.
Samengevat: de complexiteit groeit vaak hand in hand met het bedrijf. Helaas groeit de financiële functie in veel gevallen niet mee. De financiële administratie is met name gericht op externe rapportage (o.a. de jaarrekening). De interne (management)rapportage wordt hier vaak direct van afgeleid en is daarmee nauwelijks meer relevant voor het management. Verbanden met (type) orders of klant- en/of productcategorieën worden vaak niet gelegd. Dit geldt ook voor relevante, niet-financiële data. Het verband met de ontwikkeling van de liquiditeit is vaak ver te zoeken, wat soms tot onaangename verrassingen leidt. Bijvoorbeeld bij organisaties die grotere orders of projecten maken, waarbij de betalingsvoorwaarden gekoppeld zijn aan bepaalde oplevermomenten. Hierover schreef ik al in mijn eerdere blog: ”Zwarte cijfers en een goed gevulde orderportefeuille, het kan niet meer stuk!”
Vaak worden problemen pas aangepakt als het al te laat is. Zodra de eerste rode cijfers verschijnen. Of zodra de bank de lening opzegt. Achteraf bezien waren er meestal al veel eerder rode vlaggen, signalen dat het de verkeerde kant uitging. Hoe komt het dat bedrijven zo laat ingrijpen?
Hoe krijgen we de relevantie terug? Een praktijkcase: een massa-maatwerkbedrijf is goed in een specifieke niche in de markt. Mede door toenemende digitalisering is het bedrijf onderworpen aan groeiende concurrentie. Bij gebrek aan strategische focus zet het management in op toename van volume in alle geledingen, waardoor er een hogere kostenbasis met een toenemende prijsdruk wordt gecreëerd. Een oplossing die helaas averechts werkt.
Wat had het bedrijf anders kunnen doen? Een beter gebruik van bedrijfsdata zou inzicht geven aan welke klanten en bewerkingsslagen het bedrijf meer dan evenredig verdient (door haar unieke competentie). Een goed ontworpen kostprijssysteem, gebaseerd op grondstoffen en bewerkingsslagen (de ‘bouwstenen’ van alle unieke klantorders, meer dan 100.000 op jaarbasis), in combinatie met configuratiesoftware zou daarbij kunnen zorgen voor een scherpe commerciële calculatie per order. Het goede nieuws: vrijwel alle relevante data was aanwezig in de organisatie, het werd alleen niet voor dit doel ontsloten! Ongetwijfeld kent uw organisatie ook een goudmijn aan data die u alleen maar hoeft te ontginnen.
Bij CFO Capabel hebben wij veel kennis van en ervaring met turnaround management bij productiebedrijven. Onze parttime CFO’s snappen als geen ander het belang van data. Wij helpen u graag om snel in beeld te krijgen aan welke orders, productcategorieën en klanten u geld verdient en aan welke niet. Meestal starten wij met het uitvoeren van een financiële scan. De resultaten hiervan combineren we met niet-financiële data om snel relevant inzicht te krijgen in hoe uw bedrijf ervoor staat. En samen met u nemen we de regie bij het opstellen en doorvoeren van uw turnaroundplan, zodat uw organisatie weer financieel gezond en toekomstbestendig wordt.
Paul Roos
Partner CFO Capabel
Krijgt u cijfers waar u niets mee kunt? Wel getallen maar geen echte stuurinformatie? Als DGA van een bedrijf in…
Verder lezenNu het einde van het jaar nadert, zijn er altijd nog wel wat zaken die u nog ‘even’ moet afhandelen….
Verder lezen