Ondernemers en directies zijn dagelijks hard aan het werk om met hun onderneming goede resultaten te behalen. Maar hoe zit het met de toekomstige waarde van het bedrijf? Hoe kun je actief werken aan waardecreatie? Deze vraag stond op donderdag 18 oktober centraal tijdens het zeer succes verlopen seminar ‘Werken aan Waarde’ in Amsterdam. Ruim zestig directieleden uit het midden- en kleinbedrijf kregen veel praktische handvatten om de waarde van hun bedrijf te vermeerderen en keerden vol waardevolle inzichten huiswaarts.

Inzicht in strategieën om waarde te creëren

Het seminar ‘Werken aan Waarde’ werd georganiseerd en aangeboden door CROP Corporate Finance, Collin Crowdfund, CFO Capabel en Hillstar Business Analytics; vier ondernemingen die elk vanuit hun eigen invalshoek zeer veel expertise hebben op het gebied van waardecreatie. De vier sprekers – allen werkzaam bij één van de vier organisatoren – gaven de deelnemers aan het seminar inzicht in diverse strategieën om tot waardecreatie te komen en illustreerden dit met tal van concrete voorbeelden.

Structurele verhoging bedrijfsresultaat = hogere toekomstige waarde van onderneming

De aftrap van het seminar werd verzorgd door Herber Blokland van CROP Corporate Finance. Hij vertelde dat in het eerste halfjaar van 2018 442 bedrijven zijn verkocht. Gemiddeld bedraagt de overnameprijs het bedrijfsresultaat maal factor 5, wat betekent dat een structurele verhoging van het bedrijfsresultaat ook betekent dat de toekomstige waarde van een onderneming structureel omhoog gaat. Blokland adviseerde zijn toehoorders om tijdig te sturen op zogeheten value drivers. “Verhoog de toekomstige cashflow, verlaag het risicoprofiel en houd rekening met subjectiviteit.” Eén van de voorbeelden die hij gaf, betrof een onderneming met een overschot aan liquide middelen. De directeur van deze onderneming belde vlak voor de jaarwisseling zijn leveranciers met de vraag wat ze ervoor over hadden als hij nog diezelfde dag de openstaande factuur zouden betalen. Dit leverde mooie betalingskortingen op, waardoor het bedrijfsresultaat direct verbeterde. Blokland: “Als zo’n actie 50.000 euro oplevert en je dit vermenigvuldigt met die factor 5, verhoog je de toekomstige waarde van je onderneming met 250.000 euro.”

Crowdfunding als vorm van klantenbinding

De tweede sessie van het seminar werd verzorgd door Jan-Willem Onink van Collin Crowdfund. Hij liet zien welke nieuwe vormen van bedrijfsfinanciering hun intrede hebben gedaan op de financieringsmarkt. Vervolgens gaf hij inzicht in de mogelijkheden van crowdfunding voor het midden- en kleinbedrijf, waarbij hij het belang van ‘stapelfinanciering’ benadrukte: het combineren van meerdere financieringsvormen. Als een bedrijf 3 miljoen euro nodig heeft en de bank niet verder wil gaan dan 2 miljoen, zou je het resterende miljoen bijvoorbeeld via crowdfunding kunnen realiseren. Onink liet onder meer zien hoe crowdfunding kan fungeren als vorm van klantenbinding. Zo werd de bekende Boekhandel Dominicanen in Maastricht van de ondergang gered door middel van crowdfunding, en werden veel financiers vervolgens trouwe klanten. Onink: “Want je gaat natuurlijk nooit meer voor een cadeautje naar de Bruna als je zelf vijftig euro in de Dominicanen hebt geïnvesteerd!”

Het belang van stuurinformatie: rapporteer niet alleen op financiële kengetallen

Na een korte koffiepauze was het de beurt aan Frans van Lint van CFO Capabel, die vooral inging op het belang van stuurinformatie. Van Lint benadrukte hierbij allereerst het belang van het kasstroomoverzicht (naast de balans en de verlies-en-winstrekening) en liet vervolgens zien hoe een klassiek instrument als de Balanced Scorecard ook anno 2018 nog van grote waarde kan zijn bij het sturen op cijfers. Hij gaf diverse voorbeelden van kengetallen die hierbij kunnen worden gebruikt. Ook niet-financiële kengetallen zoals snelheid van levering, kwaliteit van dienstverlening (rapportcijfers hoger dan een 8) zouden iedere maand bij de bespreking van de maandresultaten in het directie- of MT overleg moeten worden besproken. Een ander voorbeeld betrof de arbeidsproductiviteit. Van Lint: “Als de arbeidsmarkt krap is, zal je de productiviteit per medewerker moeten verhogen. Met een kengetal kun je meten of dit lukt.”

Maak de stap naar vandaag en morgen

De vierde sessie werd verzorgd door Klaas Mollema van Hillstar Business Analytics. Hij liet zien hoe ondernemingen de stortvloed aan beschikbare data kunnen gebruiken om kennis te creëren. En deze kennis kan vervolgens worden gebruikt om waarde te creëren. Mollema benadrukte dat het belangrijk is om niet alleen naar het verleden te kijken. “Maak de stap naar vandaag en morgen. Gebruik de aanwezige data om normen op te stellen voor vandaag en prognoses voor de toekomst.” Eén van de voorbeelden waarmee Mollema illustreerde hoe data kan worden gebruikt, betrof een onderneming met een assortiment van 80.000 producten. Dit bedrijf wilde een antwoord op de vraag: “Welke producten verkoop ik met welke producten?” Immers: door hierin inzicht te krijgen, kon de onderneming heel gericht specifieke producten onder de aandacht van zijn klanten brengen.

Management is belangrijke factor voor investeerders

Het seminar werd afgesloten met een interview van dagvoorzitter Dick Tool van CFO Capabel met Richard Verkleij, directeur Investment bij Synergia Capital Partners. Verkleij vertelde welke factoren voor zijn investeringsmaatschappij belangrijk zijn bij het selecteren van bedrijven waarin wordt geïnvesteerd. “We kijken allereerst naar het management: wat voor mensen zitten er aan tafel? Die mensen moeten het immers gaan dóen.” Als belangrijkste advies gaf hij de aanwezigen mee om vooral te sturen op kengetallen. “Zorg voor goede rapportages.”

Andere blogberichten

 

MKB-seminar Werken aan Waarde: “Kijk niet alleen naar het nu, maar ook naar de toekomst”

Op donderdag 5 april vond het seminar Werken aan Waarde plaats. Zo’n 100 ondernemers van middelgrote tot grote MKB-bedrijven waren…

Verder lezen

Cashmanagement in tijden van crisis en daarna

De coronacrisis is voor veel ondernemers een harde wake-up call: binnen twee maanden een fors dalende omzet én een onzekere…

Verder lezen

Meld u aan voor de e-mail nieuwsbrief