Op donderdag 5 april vond het seminar Werken aan Waarde plaats. Zo’n 100 ondernemers van middelgrote tot grote MKB-bedrijven waren naar Landgoed Zonheuvel in Doorn gekomen om inzichten op te doen voor waardecreatie in hun onderneming.

Vier specialisten op het gebied van strategisch financieel management hebben de handen ineen geslagen om een waardevolle en informatieve avond voor ondernemers neer te zetten. De centrale boodschap? Kijk niet alleen naar het nu, maar ook naar de toekomst. Werk actief en bewust aan de waarde van uw onderneming.

Herber Blokland, partner bij CROP corporate finance en één van de sprekers op het seminar, blikt terug op een interessante en succesvolle avond.

Hoe is het idee voor dit seminar over waardecreatie ontstaan?

“Als specialist in financieringsvraagstukken, overnames, waarderingen en zware herstructureringen merken wij dat nog niet iedere ondernemer bezig is met de toekomst van zichzelf of zijn of haar onderneming. Veel ondernemers werken heel hard, maar vooral om hun zaak draaiende te houden. Ze hebben minder oog voor de lange termijn. Terwijl actief werken aan de waarde van je bedrijf belangrijk is voor een financieel gezonde en toekomstbestendige organisatie. Of ze schuiven die toekomst voor zich uit. Want werken aan waarde betekent ook lastige of soms zelfs pijnlijke keuzes durven maken: Welke producten en diensten zijn voldoende rendabel en welke niet? Welke klanten blijven we bedienen en van welke kunnen we beter afscheid nemen?”

“Wij speelden zelf met het idee om iets soortgelijks te organiseren rond het onderwerp waardecreatie toen we in contact kwamen met  CFO Capabel over dit seminar. Behalve het onderwerp stond ook de combinatie van bedrijven die het organiseerden ons wel aan. Stuk voor stuk bedrijven met een eigen visie op corporate finance, een eigen insteek en een eigen aanpak. Dan vul je elkaar aan en maak je elkaar sterker.”

Werk actief en bewust aan de waarde van je bedrijf

“Met een stijging van 9% in het aantal verkochte bedrijven in het MKB in 2017, met name in de zakelijke dienstverlening en IT / online business, en een gemiddeld bedrijfsresultaat van 4,9 x de prijs, is werken aan de waarde van je bedrijf actueler dan ooit. Door de toekomstige geldstromen te verhogen, het risicoprofiel te verlagen en rekening te houden met subjectiviteit creëer je waarde binnen je onderneming.”

“Het is dus belangrijk om op tijd te beginnen met werken aan waarde! Bepaal waar je naartoe wilt werken en maak de juiste strategische keuzes.”

10 tips om de waarde van uw bedrijf te verhogen

“Er zijn twee manieren om naar je onderneming te kijken:

  • winstgedreven, met de focus vooral op het nu
  • waardegedreven, met de focus op de toekomst.

In mijn presentatie gaf ik de seminardeelnemers 10 tips om waarde te creëren en de focus te verleggen van winstgedreven naar waardegedreven:

  1. Zorg voor een duurzaam onderscheidend vermogen
  2. Verbeter uw concurrentie- en marktpositie
  3. Anticipeer tijdig op nieuwe wet- en regelgeving
  4. Houd rekening met het economisch klimaat
  5. Optimaliseer de juridische en fiscale structuur
  6. Maak uzelf overbodig
  7. Zorg dat u ‘in control’ bent
  8. Beheers uw werkkapitaal optimaal
  9. Ontwikkel financiële prognoses op basis van strategische keuzes
  10. Verminder te grote afhankelijkheid van afnemers en leveranciers.”

Waren er ook bijzondere anekdotes of succesverhalen?

“In mijn presentatie haalde ik een voorbeeld aan van een verhuisbedrijf in Amsterdam. Zij zagen op tijd in, dat ze vanwege alle milieumaatregelen met milieuvriendelijke verhuiswagens de stad in moesten in plaats van met de traditionele vrachtwagens op diesel. Dan heb je als ondernemer een onderscheidende visie op de toekomst. Laat nou een paar dagen na het seminar in het NOS Journaal een item over dit bedrijf zijn. Samen met de Gemeente Amsterdam gaan ze oude scooters uit het centrum ophalen met elektrische verhuiswagens. Ik hoop dat de deelnemers aan het seminar het ook hebben gezien en dat ze toen weer even aan mijn presentatie terugdachten.”

Wil je nog iets zeggen tegen de mensen die het seminar hebben gemist? Waarom hadden ze er echt bij moeten zijn?

“Op dit seminar krijg je in een paar uur tijd waardevolle adviezen. Overzichtelijk gebundeld, in hapklare brokken en voorzien van praktische tips en inspirerende voorbeelden. Bovendien is er tijdens de pauzes en het diner veel tijd en gelegenheid voor interactie tussen de ondernemers onderling, wat minstens zo waardevol is als de presentaties.”

“Wij dagen elke ondernemer uit om met waardecreatie aan de slag te gaan, actief en bewust te werken aan de waarde van je onderneming. Het is niet alleen nuttig of zelfs noodzakelijk, maar ook leuk om te doen. Weet je zelf niet waar je moet beginnen en hoe je het moet aanpakken? Dan helpt het als je een expert inschakelt die dat vaker heeft gedaan. Iemand van buitenaf met wie je zo’n traject samen kunt oppakken.”

Komt er een volgende editie van het seminar?

“Ja, wat mij betreft zeker. Sterker nog: as we speak zijn er al globale plannen om in het najaar nogmaals een seminar te organiseren.”

Seminar Werken aan Waarde gemist?

Houd de website www.werkenaanwaarde.nu goed in de gaten voor informatie over het volgende seminar. Of meld u aan voor de nieuwsbrief van CFO Capabel en ontvang als eerste de uitnodiging voor het volgende seminar in uw mailbox.

Meer weten over waardecreatie binnen uw onderneming?

Ontdekken wat CFO Capabel en haar partners voor u kunnen betekenen bij waardecreatie? Neem contact op met ons voor een kennismakingsafspraak.

Over Herber Blokland

Herber Blokland (49) heeft lang in het bankwezen gewerkt en heeft zich bij de bank altijd met het MKB beziggehouden. Een tijdlang was hij directeur van bedrijven in Tiel en later in Utrecht. Daar was hij meer bezig met managen. Dit deed hem terugverlangen naar dat wat hij zo leuk vond, namelijk klanten en financieringen. Hij raakte in gesprek met CROP en is nu alweer drie jaar specialist in bedrijfsfinanciering en mede-eigenaar van CROP corporate finance. Daarnaast weet hij veel van overnames.

Over CROP

Met 5 vestigingen en zo’n 250 medewerkers bedient CROP met name familiebedrijven in het MKB. Ondernemen is de reis van je leven. Omdat je op zo’n reis nogal eens voor moeilijke of belangrijke keuzes staat, is het fijn een partner te hebben die met je meereist. CROP is zo’n partner. Met accountancy, belastingadvies, corporate finance, HR services en juridisch advies kunnen we praktisch bij ieder vraagstuk van een ondernemer helpen. CROP corporate finance begeleidt MKB’ers bij overnames, waarderingen, financieringsvraagstukken en zware herstructureringen bijvoorbeeld bij een dreigend faillissement of een doorstart.

Meer informatie: www.crop.nl

>Neem contact op

Andere blogberichten

 

Er even tussenuit met het MT?

Regelmatig laten we een Capabele Compagnon aan het woord. In deze blogpost is dat Louis Swinkels. Hij is samen met…

Verder lezen

Bedrijf verkopen? Begin op tijd met waardeoptimalisatie!

Als ondernemer verkoopt u waarschijnlijk maar éénmaal in uw leven een bedrijf. Of misschien heeft u al eens een bedrijf…

Verder lezen

Meld u aan voor de e-mail nieuwsbrief