De coronacrisis is voor veel ondernemers een harde wake-up call: binnen twee maanden een fors dalende omzet én een onzekere toekomst. En alle financiële regelingen en andere hulpmiddelen ten spijt, de bal voor het bepalen van de impact van de crisis op uw onderneming ligt toch echt bij u. Weet u hoe uw cashpositie er nu voor staat? Met welke acties u uw liquiditeit veilig kunt stellen? En hoe u voldoende cash genereert om de crisis door te komen en daarna uw bedrijf weer op te bouwen?

Goed cashmanagement nu belangrijker dan ooit tevoren

Goed cashmanagement, dat wil zeggen actief sturen op uw cashpositie, is meer dan voldoen aan uw verplichtingen en inzicht hebben in uw liquiditeitspositie. Het is van groot belang om toekomst- én crisisbestendig te blijven. En het kan u zelfs financieel voordeel opleveren.

Cashmanagement vormt een wezenlijk onderdeel van de algehele financieringsstructuur van uw onderneming. Op korte termijn, onder meer om uw crediteuren te kunnen blijven betalen. Maar ook op de langere termijn, bijvoorbeeld om uw groeidoelstellingen te financieren. En indirect, bijvoorbeeld om een positief signaal af te geven naar banken, investeerders, aandeelhouders, toezichthouders of potentiële samenwerkingspartners. Te laten zien dat u als onderneming duidelijk weet waar u naartoe wilt en daar serieus aan werkt.

Dit belang wordt over het algemeen wel onderkend. Toch zien we in de praktijk dat ondernemers vaak flink worstelen met hun cashmanagement. En niets is zo slopend voor uw onderneming als slecht sturen op cash. Sterker nog: het is de belangrijkste oorzaak van het feit dat veel startende ondernemers al binnen 4 jaar crashen. Om nog maar te zwijgen over impactvolle gebeurtenissen zoals de huidige coronacrisis.

Gratis whitepaper Cashmanagement

In deze whitepaper geven wij u praktische handvatten voor het opbouwen van meer cash-reserves en laten we u zien hoe u meer voordeel haalt uit uw cashmanagement.

Als wij de kortetermijn- en langeretermijn-cashsituatie van een onderneming analyseren, stellen we onder meer de volgende vragen:

  • Wanneer zal er een cashtekort ontstaan? Is dat een kwestie van maanden, weken of zelfs dagen?
  • Welke onderdelen van de balans en verlies-en-winstrekening (V&W) veroorzaken het cashtekort?
  • Welke mogelijkheden zijn er om de cashontwikkeling binnen uw bedrijf te optimaliseren?
  • Welke stappen moeten er dan worden gezet?

Met de antwoorden op deze vragen zetten we het verbeterpotentieel uit in de tijd met een prioritering van activiteiten.

 

Vraag de whitepaper “Cashmanagement in tijden van crisis en daarna” gratis aan.

 Vraag de whitepaper aan

Andere blogberichten

 

Er even tussenuit met het MT?

Regelmatig laten we een Capabele Compagnon aan het woord. In deze blogpost is dat Louis Swinkels. Hij is samen met…

Verder lezen

Managementinformatie: van onzekerheid naar voorspelbaarheid

Krijgt u cijfers waar u niets mee kunt? Wel getallen maar geen echte stuurinformatie? Als DGA van een bedrijf in…

Verder lezen

Meld u aan voor de e-mail nieuwsbrief

 

Toestemming(Vereist)

Gezocht: Business Controller Sales Operations

Regio Tiel

Meer informatie