Uw topproducten gaan als zoete broodjes over de toonbank. Mooie producten voor een goede prijs. Dat gaat lekker! U hoort – letterlijk of figuurlijk – de kassa rinkelen. En u bent in gedachten al bezig om de winst te besteden, investeren of verdelen. Maar als de balans is opgemaakt, blijkt die winst vies tegen te vallen. Of erger nog: er verschijnen zelfs rode cijfers onder de streep. Hoe kan dat nou? – Door Harjo Maat

Vaak worden bij het berekenen van de kostprijs binnen het MKB alleen de directe kosten (materiaal- en verpakkingskosten) meegenomen. Alle andere kosten die u voor uw producten maakt worden ofwel vergeten ofwel op een onvolledige manier toegewezen. Door deze manier van kostentoewijzing kan er een vertekend beeld ontstaan van wat de échte winstgevende producten of productgroepen zijn. Zo kunt u aan het eind van het jaar voor bijzonder onaangename verrassingen komen te staan. In het ergste geval kan dit zelfs het verschil betekenen tussen winst maken of verlies lijden.

Gratis whitepaper “Winstverbetering bij productiebedrijven”

In de whitepaper “Winstverbetering bij productiebedrijven: DGA, weet u waar u winst op maakt?” leest u waarom het belangrijk is alle indirecte kosten op een correcte manier mee te nemen in uw kostprijsberekening. Waarom dat vaak bij MKB-ondernemingen niet goed lukt. Dat uw geliefde cash cow bij nader inzien wellicht meer geld blijkt te kosten dan hij oplevert, en soms zelfs een showstopper kan worden. En hoe u dit op tijd een halt kunt toeroepen.

Aan de hand van enkele praktische voorbeelden leggen we uit waarom Activity Based Costing een uitstekende methode is om niet alleen de kostprijs effectief te berekenen, maar ook om inzicht te krijgen in waar en hoe uw organisatie meer efficiënt en kostenbewust kan worden. Vraag de whitepaper “Winstverbetering bij productiebedrijven: DGA, weet u waar u winst op maakt?” gratis aan.

Andere blogberichten

 

DE PARTTIME CFO: flexibel en toch vast!

Veel ondernemers willen hun bedrijf wel laten groeien, maar slagen hier niet goed in. Hoe dat komt? Onze ervaring leert…

Verder lezen

Managementinformatie: van onzekerheid naar voorspelbaarheid

Krijgt u cijfers waar u niets mee kunt? Wel getallen maar geen echte stuurinformatie? Als DGA van een bedrijf in…

Verder lezen

Meld u aan voor de e-mail nieuwsbrief