Stel, uw onderneming verkeert al enige tijd in zwaar weer. Dan komt er een moment dat u naar de bank moet om uit te leggen waarom u niet aan uw verplichtingen kunt voldoen. En om begrip en steun te vragen. Met lood in uw schoenen gaat u het gesprek met uw bankier aan. Want wat als de bank uw kredietlijn wil beperken of zelfs helemaal wil intrekken, juist nu u behoefte hebt aan stabiliteit in uw omgeving? U moet er niet aan denken. Hoe houdt u de bank nu op afstand zonder dat hij het vertrouwen verliest?

Neerwaartse spiraal

Als uw onderneming in zwaar weer zit, wordt iedereen in uw omgeving zenuwachtig. Klanten, leveranciers en financiers beginnen te vragen om nieuwe zekerheden of geld. Terwijl u dit nu juist niet kunt geven. De relatie met uw bankier kan u in deze situatie maken of breken: heeft de bank ondanks alles nog steeds vertrouwen in u? Of is de bank het vertrouwen verloren en volgen er maatregelen? In het laatste geval kiezen veel banken voor andere oplossingen die u wellicht nog verder in de problemen brengen. Soms gaan ze zelfs op uw stoel zitten en nemen ze als het ware de regie over uw onderneming van u over.

Doet u niets, dan zal dit probleem verergeren. Met als gevolg dat andere stakeholders in reactie hierop hun eigen oplossing gaan zoeken. Deze oplossing ligt niet altijd in lijn met de belangen en oplossingen die u zelf ziet. Hierdoor wordt de onderneming steeds verder naar het spreekwoordelijke putje getrokken. Een faillissement ligt dan op de loer. Hoe stopt u deze neerwaartse spiraal? Door als ondernemer in goede én slechte tijden te werken aan een goede relatie met uw bankier. En daarmee uw bank op gepaste afstand te houden.

Op zoek naar nieuwe inzichten, nieuwe oplossingen en nieuw gedrag

In de hectiek van dreigend verval moet u op zoek gaan naar nieuwe inzichten, nieuwe oplossingen en nieuw gedrag. Belangrijk daarbij is om het vertrouwen van de omgeving – in het bijzonder van uw bank – niet te beschamen. En om de accountmanager van de bank houvast te geven om het “turn-around”-verhaal aan zijn achterban uit te leggen, waardoor die niet in paniek de verkeerde acties ondernemen.

De weg naar de oplossing begint met een grondige IST/SOLL-vergelijking: een analyse van wat er fout is gegaan of nog steeds fout gaat. En wat daaraan te verbeteren valt. Het is nodig om deze analyse op een andere manier te doen dan u voorheen deed. Die werkwijze heeft immers geleid tot de situatie waarin de onderneming zich nu bevindt.

De analyse geeft een beeld van het verandertraject dat nodig is om weer in goede doen te komen. Daaruit volgt een deugdelijk plan van aanpak met realistische doelen en verwachtingen, tussentijdse resultaten en mijlpalen en vooral wat ervoor nodig is om dit allemaal voor elkaar te krijgen.

Verras uw bank niet meer met tegenvallende resultaten

Een goed plan van aanpak opstellen en vervolgens goed uitvoeren is ontzettend lastig. Maar juist daarmee behoudt of herstelt u het vertrouwen van de bank. Een heldere analyse van wat er was en een duidelijk beeld van wat er gaat komen. Met alle positieve én negatieve elementen. Zodat de bankier niet verrast wordt door enorm tegenvallende resultaten onderweg. En zodat tegenvallers én meevallers op hun juiste waarde kunnen worden geïncasseerd, waardoor de grote lijn van herstel vastgehouden wordt.

Een open communicatielijn met de bank is in dit hele traject van vitaal belang. De meeste ondernemers vinden het echter heel spannend om de bankier inzicht te geven. Uit angst dat de bank zal reageren op een manier waar het bedrijf last van heeft. Maar het is juist het gebrek aan communicatie of informatievoorziening dat de bank kopschuw maakt!

Pak de regie terug met een goed turn-around plan

Met een goed turn-around plan pakt u de leiding in het herstelproces en neemt u de verantwoordelijkheid om het probleem op te lossen. En dát is wat de bank graag ziet. Hierdoor gelooft de bank eerder in uw oplossing en krijgt u de ruimte om die op eigen kracht uit te werken.

Natuurlijk verloopt dit herstel niet altijd conform het plan, meestal niet zelfs. Toch is een goed plan broodnodig. Om te weten waar u inspanningen pleegt en welk resultaat u daarvan verwacht. En om vervolgens bij te sturen waar nodig. Dát is ondernemen. En het is juist die kracht die maakt dat de bankier niet op uw ondernemersstoel gaat zitten. Dat willen en kunnen banken niet. Dus dwing ze niet om die rol op zich te nemen. Zorg voor uw eigen plan en uitvoering!

Hoe gaat u met uw bank om?

Ook als alles goed verloopt raden wij u aan om na te denken over hoe u met uw bank omgaat. Een plan te maken voor de communicatie met uw bank voor tijden waarin uw onderneming minder goed draait.

Werk hierbij aan zicht op en inzicht in het probleem en de oplossing. Zorg voor open en tijdige communicatie met de bank. En blijf vooral “in de lead”. Daarmee voorkomt u dat de bank op uw stoel gaat zitten of de kredietlijn dichtdraait.

Lastig? Zeker, want als ondernemingsleiding zit u vaak een beetje vast in uw rol. Terwijl loskomen en vrij denken juist nodig zijn om tot nieuwe inzichten te komen. Organiseer daarom een kritische blik die meekijkt, uitdaagt en met andere oplossingen komt. Die u de spiegel voorhoudt waardoor u inzicht krijgt in de onderneming, en de persoonlijkheid en het gedrag van de ondernemingsleiding. Soms vraagt of eist de bank dit zelfs van u.

CFO Capabel helpt u de bank op gepaste afstand houden

Bij CFO Capabel bieden we u die kritische blik. Onze ervaren directeuren koppelen financieel inzicht aan het vermogen om uw businessmodel aan te passen aan uw nieuwe realiteit. We helpen u om alle stappen, stadia, transities en keuzemomenten inzichtelijk te maken en uit te voeren. We adviseren u hoe uit dit dal te komen. En hoe u daarin uw stakeholders meeneemt, waaronder uw bankier. In de afgelopen jaren hebben we op deze manier vele ondernemingen die in de problemen zaten er weer bovenop geholpen!

Weten hoe wij een milieuadviesbureau hielpen goed in te spelen op hun veranderende markt én het vertrouwen van hun bank te herstellen? Lees de case!

 

Peter Waterman is partner van CFO Capabel en helpt u graag bij het maken en uitvoeren van een goed turn-around plan. Wilt u weten of uw bedrijfsvoering financieel gezond en toekomstbestendig is en of u alle financiële risico’s in beeld én onder controle heeft? Vraag dan nu de Capabel Compact Scan aan. Deze bedrijfsscan maakt een scherpe financiële analyse die u inzicht geeft in wat u kunt doen om de continuïteit van uw organisatie te waarborgen en uw bedrijfsresultaat te verbeteren.

Uw investering in deze praktische scan bedraagt slechts € 750,-. Leidt de scan tot een opdracht, dan ontvangt u 50% van dit bedrag retour.

Meer informatie over de Capabel Compact Scan.

Andere blogberichten

 

Risicomanagement: regeren is vooruitzien

De wereld rondom uw onderneming staat niet stil, en uw onderneming zelf ook niet. En dus zult u zo goed…

Verder lezen

Managementinformatie: van onzekerheid naar voorspelbaarheid

Krijgt u cijfers waar u niets mee kunt? Wel getallen maar geen echte stuurinformatie? Als DGA van een bedrijf in…

Verder lezen

Meld u aan voor de e-mail nieuwsbrief