Bij het verkopen van uw onderneming komt heel veel kijken: allereerst moet u uw bedrijf verkoopklaar maken en als u de onderneming vervolgens daadwerkelijk gaat verkopen, moet u heel wat knopen doorhakken. Want aan wie wilt u verkopen? En onder welke voorwaarden? En wilt u nog wel bij het bedrijf betrokken blijven – en zo ja: in welke vorm? Maar één van de moeilijkste aspecten van het verkooptraject is toch wel het bepalen van de verkoopprijs. Want hoe moet u dit aanpakken? Hoe stelt u nu een verkoopprijs vast die recht doet aan wat uw onderneming waard is?

Veel verschillende methoden

Hét probleem van het bepalen van de verkoopprijs van een onderneming is dat er veel verschillende methoden zijn, waarvan de uitkomsten behoorlijk kunnen verschillen. Zo zijn er diverse vuistregels om de waarde van een onderneming te bepalen, zoals 5 keer de nettowinst, 1,5 keer de jaaromzet, 1 keer de intrinsieke waarde plus 2 keer de nettowinst of een vast bedrag per klant. In veel branches is consensus ontstaan over welke vuistregel wordt gebruikt.

Intrinsieke waarde, rentabiliteitswaarde en discounted cashflow

Daarnaast is er nog een aantal ‘waarden’ die worden gebruikt om de verkoopprijs vast te stellen, waarvan er drie het meest gangbaar zijn:

  • de intrinsieke waarde; dit is het verschil tussen de bezittingen en de schulden van uw onderneming;
  • de rentabiliteitswaarde; dit is de contante waarde van de gemiddelde toekomstige winst van uw onderneming;
  • de discounted cashflow; dit is de contante waarde van de cashflow die u met uw onderneming kunt verdienen.

Relevante factoren

De genoemde methoden kunnen tot uiteenlopende uitkomsten leiden, maar geven wel een indicatie van de mogelijke verkoopprijs. Bij het bepalen van de uiteindelijke prijs kunt u daarnaast diverse relevante factoren laten meewegen, zoals:

  • de sterke en zwakke punten van uw onderneming;
  • de marktpositie van uw onderneming;
  • het aantal potentiële kopers;
  • de schaal- en concurrentievoordelen van uw onderneming.

Haal er een deskundige bij

Gezien het feit dat er niet een soort van ‘gouden formule’ is om de verkoopprijs van uw onderneming te bepalen, zal het u niet verbazen dat het zeer raadzaam is om hier een deskundige bij te halen. Zo’n specialist kan ervoor zorgen dat u niet te weinig krijgt, maar ook dat u de prijs niet zodanig hoog vaststelt dat u uw onderneming uit de markt prijst.

Peter Waterman is partner van CFO Capabel en helpt u graag bij het vaststellen van de verkoopprijs van uw onderneming. Praktische Capabel Compact Scan. Wilt u weten of uw bedrijfsvoering financieel gezond en toekomstbestendig is en of u alle financiële risico’s in beeld én onder controle heeft? Vraag dan nu de Capabel Compact Scan aan. Deze bedrijfsscan maakt een scherpe financiële analyse die u inzicht geeft in wat u kunt doen om de continuïteit van uw organisatie te waarborgen en uw bedrijfsresultaat te verbeteren.

Uw investering in deze praktische scan bedraagt slechts € 750,-. Leidt de scan tot een opdracht, dan ontvangt u 50% van dit bedrag retour.

Meer informatie over de Capabel Compact Scan

Andere blogberichten

 

6 WBSO-valkuilen waardoor bedrijven geld laten liggen

Voor 2021 zijn het budget en de voordeelpercentages en -bedragen van de WBSO en Innovatiebox verhoogd. Dit maakt het voor…

Verder lezen

Lening tussen dga en bv: regel het goed!

Als u de fiscale actualiteit een beetje volgt, dan is u vrijwel zeker opgevallen dat de belastingrechter momenteel veel zaken…

Verder lezen

Meld u aan voor de e-mail nieuwsbrief