Ruim 220.000 ondernemers in Nederland hebben het op dit moment echt moeilijk. De toenemende inflatie en de maatschappelijke, politieke en technologisch ontwikkelingen maken de toekomst nog onzekerder dan hij de afgelopen jaren leek. Hoe herkent u rode vlaggen binnen uw bedrijf? In een nieuwe serie blogs gaan Pim de Vries en Oscar Schipper van CFO Capabel in op wat u als ondernemer kunt doen om zwaar weer af te wenden.

Mooi weer?

De maanden met beter weer zijn aangebroken. Letterlijk dan. Want dat geldt helaas niet per definitie voor Nederlandse ondernemingen. Veel ondernemers dreigen juist nu in zwaar weer te komen door de enorme inflatie en het eindigen van de coronasteun. En maatschappelijke, politieke en technologische ontwikkelingen maken de toekomst nog onzekerder dan hij de afgelopen jaren al leek. In een recent artikel stelt de Kamer van Koophandel dat 220.000 ondernemers in Nederland het echt moeilijk hebben. Hoe staat uw bedrijf ervoor? Hoog tijd om uw onderneming tegen het licht te houden en ontwikkelingen die uw voortbestaan bedreigen aan te pakken.

Herken de rode vlaggen in uw onderneming

Veel ondernemers merken pas dat het niet goed gaat als er rode vlaggen ontstaan: de winst stagneert, het geld raakt op of er ontstaan daadwerkelijke verliezen. Feitelijk bent u dan al te laat. De vraag is of deze rode vlaggen niet eerder gesignaleerd zijn of te lang genegeerd. Hoe dan ook, directe actie is vereist!
Rode vlaggen komen voor op diverse gebieden, zoals:

Sales en marketing
• Onvoldoende brutomarge doordat de flinke inflatie van energie en grondstoffen niet direct doorberekend kan worden in de prijs.
• Een teruglopende markt of het wegvallen van een afzetmarkt.
• Onvoldoende focus op winstgevende producten.
• Ontoereikende after-sales door kwaliteitsissues met hoge (faal)kosten als gevolg.

Inefficiëntie
• Bedrijfsprocessen niet op orde.
• Een te hoge (algemene) kostenbelading.
• Geen of een beperkte flexibele personele schil.

Ontoereikende (management)informatie
• Geen relevante, betrouwbare en bovenal tijdige informatie voor management en directie.
• Geen of onvoldoende zicht op de ontwikkelingen.

Kwaliteit van het management
• Niet gewend zijn aan of kunnen anticiperen op externe ontwikkelingen.

Heeft u voldoende inzicht in uw bedrijf?

In deze roerige tijden volgen de ontwikkelingen elkaar sneller op dan ooit. Adequaat anticiperen op een snel veranderende omgeving is cruciaal om te overleven. Juist nu. Door uw businessmodel voortdurend up-to-date te houden. En continu de focus te leggen op innovatie, nieuwe samenwerkingsmogelijkheden en nieuwe afzetmarkten.

Hoe?
1. Neem als ondernemer afstand van uw bedrijf, accepteer de feedback op basis van data en kijk zo objectief mogelijk naar uw onderneming. Stel uzelf de vraag: “Ben ik goed bezig gezien de huidige ontwikkelingen?”
2. Focus op cash flow en ontwikkelingen in werkkapitaal en geef uitvoering aan de plannen.
3. En vooral: stel uw plannen bij als de data tonen dat de ontwikkelingen niet naar verwachting gaan.

CFO Capabel helpt u bij zwaar weer

Zwaar weer of niet, de gouden regel voor elke ondernemer is: ken uw bedrijf. Het lijkt zo logisch, maar veel ondernemers weten niet waar het geld verdiend wordt. U wel?

Om adequaat te anticiperen op ontwikkelingen, uw onderneming te sturen en bij te sturen, hebt u data nodig. Data die uw financiële team u dient te verschaffen. Dat is voor vele teams nog de wens, maar helaas niet de realiteit. Zij zijn (van oudsher) meer bezig met administratie en vastlegging. CFO Capabel helpt u de stap te maken van administreren naar anticiperen door de inzet van een ervaren CFO op parttime of interim basis. Samen bekijken wij uw onderneming en pakken we uw rode vlaggen aan. Zo haalt u de opgelopen achterstand in en blijft u aan de bal. In onze volgende blogs gaan wij dieper in op bedrijfsaspecten die hierbij een rol spelen.

Lees ook: ‘Zwaar weer op komst? Zo krijgt u meer begrip van uw bank.’

Pim de Vries en Oscar Schipper, partners bij CFO Capabel, hebben ruime ervaring met het adviseren en ondersteunen van MKB-organisaties. Onder meer bij het herstructureren en toekomstbestendig maken van hun bedrijfsstrategie, en het vormgeven van de juiste route van crisis naar herstel.
Vragen? Neem contact op met ons! Of vul het contactformulier in en wij bellen u zo snel mogelijk terug.

Andere blogberichten

 

Logo de Cromvoirtse

Werving en selectie: een goede voorbereiding is de halve match

Voor metaalservicecenter De Cromvoirtse verzorgde CFO Capabel de werving en selectie van hun financieel manager. Directeur Janwillem Verschuuren en financieel…

Verder lezen
CFO Capabel

‘We helpen de ambities van ondernemers te realiseren’

Onlangs heeft Jan-Willem Onink, commercieel directeur van Collin Crowdfund, een presentatie gegeven over de mogelijkheden die Crowdfunding het MKB biedt….

Verder lezen