Als directeur-grootaandeelhouder bent u ongetwijfeld zeer geïnteresseerd in de financiële resultaten van uw onderneming. Wordt er winst behaald? Stijgt de omzet? Wat is het rendement van elke afzonderlijke productgroep? Een aspect dat een zéér belangrijke invloed heeft op de winstgevendheid van uw onderneming, is de prijsstelling van de diverse producten/diensten. Wat ik echter vaak zie, is dat directies nauwelijks inzicht hebben in de prijzenstructuur van hun onderneming én hier ook maar weinig aandacht voor hebben. Herkent u dit? Ga er dan direct mee aan de slag!

Prijzenstructuur is vaak een wirwar van prijzen en afspraken

Om maar meteen de vinger op de zere plek te leggen: in veel ondernemingen is de prijzenstructuur een onoverzichtelijke wirwar van prijzen, kortingen en speciale afspraken. Dit komt vooral doordat de prijzenstructuur veel te weinig – of geen – aandacht krijgt. Vaak is de marketingafdeling ooit vol goede moed begonnen met een overzichtelijke opzet, maar werden er vervolgens steeds meer afwijkende afspraken gemaakt en kortingen verleend. En dan wordt het vaak een kwestie van doormodderen: de marketingafdeling verwaarloost het en verder is er niemand die de regie in handen neemt.

Orde scheppen kan de winstgevendheid een boost geven

In zo’n geval is het úw taak om orde te (laten) scheppen in de chaos. Dit kan de winstgevendheid van uw onderneming namelijk een enorme boost geven. Hoe? Door nauwkeurig na te gaan of een goed product wel de prijs heeft die het verdient. Het komt te vaak voor dat in een onderneming de beste c.q. speciale producten voor te lage prijzen worden verkocht. En dan wordt de waarde van deze producten niet benut! Met een goede analyse kunt u dit herstellen en bewerkstelligen dat elk product het maximale rendement oplevert.

Een duidelijk prijsbeleid loont

Daarnaast is het belangrijk om ook meteen een einde te maken aan de wirwar van afspraken. Door het aantal prijzen per product te verminderen, maakt u de prijzenstructuur voor iedereen duidelijker, ook voor verkopers en klanten. U zult merken dat deze duidelijkheid loont: als het prijsbeleid intern voor iedereen duidelijk is, is men ook in staat om dit helder te communiceren aan de klant. Dat straalt openheid uit én wekt vertrouwen. Dit kan de verkoop een boost geven, wat uiteraard ook weer een positief effect heeft op de winstgevendheid.

Kijk eens kritisch naar uw prijzenstructuur

Kortom: als u moet toegeven dat het hoog tijd wordt om eens kritisch naar de prijzenstructuur te kijken, wacht hier dan niet langer mee. En haal er een deskundige bij die vaker met dit bijltje heeft gehakt, want dan weet u zeker dat u niet onnodig geld laat liggen.

Frans van Lint is partner van CFO Capabel en onder meer gespecialiseerd in het optimaliseren van prijzenstructuren, met als doel de winstgevendheid van uw onderneming te verbeteren!

Andere blogberichten

 

Martijn Bonefaas -Van Diepen Van der Kroef Advocaten

Opslagverhoging onterecht, bank verplicht tot terugbetalen

Ondernemers worden geregeld geconfronteerd met opslagverhogingen op hun leningen. Banken hebben de bevoegdheid om de opslagen te verhogen meestal opgenomen…

Verder lezen

Stel ook een meerjarenbegroting op!

Het nieuwe jaar is begonnen en als dga heeft u ongetwijfeld bepaalde verwachtingen en doelstellingen voor het jaar dat voor…

Verder lezen

Meld u aan voor de e-mail nieuwsbrief