Geschreven door: Jan-Willem Onink
Veel ondernemingen hebben de ambitie om te groeien. Stilstand betekent immers achteruitgang.
Hoe de groeistrategie concreet wordt ingevuld, verschilt per onderneming. Het ene bedrijf probeert met het huidige aanbod een hogere omzet te realiseren door nieuwe afzetmarkten te bereiken of op de huidige afzetmarkt nieuwe klanten te werven. Een volgende onderneming innoveert en investeert in nieuwe producten of diensten. Weer andere bedrijven groeien autonoom of kiezen voor een buy & buildstrategie.
Ongeacht hun groeistrategie hebben al deze bedrijven dezelfde uitdaging: om te groeien, moeten ze investeren. Want groeien gaat niet vanzelf. En voor investeringen is geld nodig, net als voor de financiering van de groei zelf. Welke vormen van groeifinanciering zijn er? En welke is het meest kansrijk voor uw onderneming? In deze blog zet Jan-Willem Onink verschillende financieringsmogelijkheden op een rij waar u misschien nog niet aan had gedacht.
Vaak vergeten: geld vrijmaken in de organisatie
Veel ondernemers gaan direct op zoek naar groeifinanciering buiten hun organisatie. Wat vaak vergeten wordt, is dat u al veel ‘vastzittend geld’ liquide kunt vrijmaken door scherp naar uw balans te kijken en uw cashpositie te verbeteren.
Even simpel als doeltreffend is het beoordelen van zaken als:
uw debiteurenpositie: hoe snel wordt u betaald?
uw voorraadpositie: wat is de omloopsnelheid?
de snelheid waarmee u crediteuren betaalt.
Deze aspecten maken deel uit van de zogenaamde ‘cash conversion cycle’. Oftewel: hoelang duurt het voordat een uitgegeven euro weer terug is op uw bankrekening? Zo rekent u dit uit:
Dagen uitstaande debiteuren
+ Dagen uitstaande voorraad
-/- Dagen uitstaande crediteuren
————————–
Cash conversion cycle
Combineer deze analyse met een scherpe blik op de prijsstelling van uw producten of diensten, het aantal producten (of uren) dat u verkoopt (volume) en de inkoopwaarde (margeontwikkeling) en kosten die u maakt om dit mogelijk te maken. Zo kunt u door eigen, scherpe acties al een behoorlijke boost geven aan uw cashpositie. Dit maakt externe financiering soms minder noodzakelijk.
Een voorbeeld uit de praktijk:
Stel: een bedrijf heeft gemiddeld 30 dagen nodig om zijn voorraden te verkopen, 45 dagen om betalingen te ontvangen, en 35 dagen om zijn leveranciers te betalen. De cash conversion cycle wordt dan als volgt berekend:
Cash conversion cycle = 30 + 45 – 35 = 40 dagen
Dit impliceert dat het bedrijf gemiddeld 40 dagen nodig heeft om zijn eerste investering in voorraad om te zetten in contant geld. Door deze cyclus te verkorten, kan het bedrijf zijn liquiditeit verbeteren.
Lees ook de blog: Geld vrijmaken uit uw onderneming
In onze businesscoaching staan wij hier uitgebreid bij stil.
Bank financiert vaak niet de gehele uitbreiding
De conclusie van de voorgaande analyse kan zijn dat uw onderneming toch groeikapitaal nodig heeft, bijvoorbeeld om meer personeel aan te nemen, extra bedrijfsruimte te huren, nieuwe producten te ontwikkelen en/of extra marketingactiviteiten te ontplooien. Voor groeikapitaal kloppen veel ondernemers meestal eerst aan bij hun bank. Maar ook al wil uw bank in zo’n situatie financieren, de laatste jaren zijn banken steeds minder vaak bereid om het volledige gevraagde bedrag beschikbaar te stellen. Niet zelden wordt dan een vorm van stapelfinancieren onderzocht, waarbij meerdere partijen een stukje van de zogenaamde ‘financieringsmix’ invullen.
Op zoek naar alternatieven
Mogelijk moet u dus op zoek naar alternatieve financieringsvormen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan (informele) investeerders, crowdfunding, leasing van uw vaste bedrijfsmiddelen en/of factoring (specifiek op debiteuren). De laatste twee financieringsvormen worden ook wel asset-based financieringen genoemd, waarbij de onderliggende waarden van activa de basis vormen voor de te verstrekken lening.
Bij groeistrategieën van bedrijven met enkele tientallen werknemers of meer, is het nut van informele investeerders (familie, vrienden en bekenden) vaak marginaal omdat hierdoor te weinig geld beschikbaar komt. Datzelfde geldt voor microfinanciering, want een partij als Qredits financiert maximaal € 250.000.
Formele investeerders: goede optie voor groeifinanciering
Formele investeerders (investeringsmaatschappijen, participatiemaatschappijen en andere verschaffers van durfkapitaal) zijn gespecialiseerd in het verstrekken van risicodragend kapitaal. Deze financieringsvorm is zéér geschikt voor groeifinanciering en bovendien is de keuze vaak enorm. Maar de verschillen tussen de partijen zijn ook groot, laat u dus goed informeren over de voorwaarden die een formele investeerder hanteert.
Het voordeel van formele investeerders is dat zij kapitaalkrachtig zijn en vaak ook bereid zijn om meer risico te lopen. Hier staat tegenover dat zij hiervoor meestal een hogere rentevergoeding vragen dan de bank. Een ander mogelijk nadeel is dat sommige formele investeerders een flinke vinger in de pap willen bij het nemen van belangrijke beslissingen.
Crowdfunding: populair én geschikt
Bij crowdfunding (steeds vaker crowdfinance genoemd) verloopt de financiering via ‘het publiek’. Dit zijn mensen met spaargeld of vermogende particulieren en soms bedrijven met overtollige liquide middelen. Nederlandse partijen die deze dienst aanbieden, zijn bijvoorbeeld NL Investeert en Collin Crowdfund.
Crowdfunding is bij uitstek geschikt voor groeifinanciering en heeft een groot aantal voordelen. Zo is crowdfunding makkelijk en snel. U kunt uw bestaande netwerk benutten, maar deze financieringsvorm ook gebruiken om nieuwe klanten en ambassadeurs te werven. Nu moet gezegd dat dit effect wel wat is gemarginaliseerd. De crowd is tegenwoordig vooral op zoek naar een mooi rendement, gegeven de veelal lage rentes op spaarrekeningen.
Vind de juiste mix van financiers
U ziet: ook op het gebied van groeifinanciering zijn er meerdere oplossingen. De mogelijkheden die wij in deze blog hebben uitgelicht, zijn er slechts enkele uit een veel groter – en groeiend – speelveld.
De beste financieringsmix voor uw onderneming vormgeven is vaak een behoorlijke uitdaging. Een goede eerste stap hierbij is om niet alles zelf te willen doen, maar u te laten bijstaan door een adviseur die de financieringsmarkt goed kent.
Jan-Willem Onink is commercieel directeur van CFO Capabel. Als voormalig bankier en specialist op het terrein van non-bancair financieren, helpt hij u graag bij het vinden van geschikte financiers voor uw groeistrategie.
Voor het uitwerken van de groeistrategie kunt u ook terecht bij een van de twintig ervaren partners van CFO Capabel.