
Capabele Compagnon: Business Case Entrepreneurs
Interview met Eric van der Wolk, partner van BCE Succesvolle digitale transformatie vereist het gelijktijdig schaken op diverse borden. Het…
Verder lezen
Ik ben 45 jaar, woonachtig in Friesland, heb small-business gestudeerd en ben via een traineeship bij de Frieslandbank het bankvak ingerold. Daar heb ik me in de jaren negentig verder gespecialiseerd in het zakelijk financieren (agrarisch en corporate clients).
Ik zag in de praktijk dat heel veel ondernemers samen met hun accountant naar de bank kwamen voor een financiering. Ze wisten dan heel goed hoeveel geld ze nodig hadden, maar ze hadden geen idee welke mogelijkheden er waren om te financieren, terwijl de bank uiteraard vooral haar eigen producten aanbood. In mijn visie moet advies echt onafhankelijk zijn, zodat de klant de beste optie kan kiezen, ongeacht of dat nou een bancaire lening is, lease, crowdfunding, risicokapitaal of een andere vorm. Advisering wordt dan echt een specialisme. Op basis van die visie heb ik in 1999 het businessplan geschreven en ben ik samen met een investeerder gestart met Credion.
We hebben vervolgens een franchiseconcept ontwikkeld, omdat we ervan overtuigd waren dat er meer goede bankiers waren die wilden ondernemen, maar niet precies wisten hoe ze dat vorm moesten geven. Franchisenemers zijn zelf ondernemer. Ze hebben dus dezelfde drive als hun klanten en spreken ook dezelfde (ondernemers)taal. Dat model past heel goed bij onze primaire doelgroep, de MKB-markt (bedrijven van 5 – 100 medewerkers).
Tot de crisis hebben we een landelijke dekking bereikt (ca. 30 vestigingen). Tijdens de crisis veranderde de vraag van nieuw geld naar geld behouden. Vanaf 2012 ontstonden er allerlei alternatieve vormen van financieren (o.a. crowdfunding). Dat heeft de afgelopen jaren een enorme groei opgeleverd, met op dit moment zo’n 52 vestigingen en 120 adviseurs.
De Credion-adviseur analyseert en adviseert rondom de kredietverleningssituatie. Hij of zij brengt de mogelijkheden in kaart, stelt een investeringsplan op en regelt de best passende financiering. De ondernemer betaalt ons voor die dienstverlening. Aan de inkoopkant bieden de financiers ons voordelige arrangementen (vanwege ons inkoopvolume). Dat voordeel geven we door aan onze klanten, zodat uiteindelijk onze factuur terugverdiend wordt. Op deze manier kosten we feitelijk niets en blijven we ook echt onafhankelijk.
Het belangrijkste argument is dat de klant gebruik kan maken van het specialisme dat je nodig hebt voor het structureren van je financiering. Ondernemers hebben daar in de regel te weinig kennis van en ze kennen natuurlijk ook niet alle partijen. We ontsluiten meer dan 80 financiers. Daar zitten ook heel veel nichespelers bij, die alleen met intermediairs zoals ons samenwerken.
Kortom, met Credion:
Wat we heel sterk zien ontwikkelen is dat er steeds meer financiers komen die zelf niet meer beschikken over een frontoffice (lees: adviseurs). Doordat de regelgeving steeds complexer wordt, willen ze zich vooral toeleggen op het uitzetten van geld. Het organiseren van klantcontact en het aanvraagproces van financieringen laten ze dan aan partijen over als Credion. Sterker nog, we krijgen steeds meer een rol nadat de financiering geregeld is, in de begeleiding van klanten, aan de beheerskant dus. Zo doet iedereen waar hij goed in is.
Interview met Eric van der Wolk, partner van BCE Succesvolle digitale transformatie vereist het gelijktijdig schaken op diverse borden. Het…
Verder lezenOndanks een stijgende omzet en een prima marge, behaalde een IT-leverancier voor bedrijven en non-profitorganisaties onvoldoende rendement. Gerrit Tijdeman, partner…
Verder lezen