Over P-services

P-services is dé specialist op het gebied van personeelsbeheer. Of het nu gaat om het vinden van een nieuwe baan voor werkzoekenden, backoffice dienstverlening voor intermediairs of het helpen van bedrijven met het vinden van een passende personeelsoplossing. Welke HR-uitdaging u ook hebt; uitzenden, werving & selectie, payroll, salarisadministratie & HR: P-services is er om u te ontzorgen.

Vincent: “Twintig jaar geleden zijn wij gestart met alleen het payrollen. Later kwam daar ook het beheren van de back-office voor uitzendbureaus bij. Vanaf dat moment groeide de organisatie keihard. Inmiddels bieden we ook diensten op het gebied van uitzenden, dus de werving en selectie en mensen bij vacatures matchen. Daar zetten we ook op in naar de toekomst. Dat doen we met 105 mensen – bij elkaar zo’n 80 fte – vanuit onze kantoren in Barneveld, in Heerenveen en sinds juni 2025 ook in Den Bosch. Heerenveen en Den Bosch zijn verkoopkantoren, alle operatie gebeurt in Barneveld.”

“Als brede HR dienstverlener willen we de klant kunnen helpen met alle mogelijke HR-vragen, maar we willen ook veel meer een HR-adviseur worden. Waar we goed in zijn – onze kernactiviteiten – zijn het juist verwerken van salarissen, het juist inschalen van medewerkers, de juiste arbeidsvoorwaarden aanbieden en zorgen dat ze de juiste contractvormen krijgen. Wij zijn in veel labels juridisch werkgever van de uitzendkrachten. Als een medewerker ziek wordt, kun je hem niet factureren. Dan wil je dat hij zo gauw mogelijk weer aan het werk is, dus daar bieden we een stukje verzuimbegeleiding. Op dit moment verlonen we tussen de 4.000 tot 6.000 (in seizoenspieken) medewerkers, onder andere in de horeca en hoveniersbranche.”

De uitdaging: een sparringpartner op inhoud én management

Vincent: “Na een loopbaan in de accountancy, begon ik zo’n zes jaar geleden als controller bij P-services. Later werd dat manager finance en ICT. En sinds anderhalf jaar ben ik financieel directeur. Bij P-services zitten finance en ICT bij elkaar. Het team bestaat uit dertien personen en er staan twee vacatures open. Toen ik financieel directeur werd, merkte ik dat ik behoefte had aan een sparringpartner. Want het was voor mij een nieuwe functie waarin ik geen ervaring had en echt op zoek was naar hoe ik die op een goede manier kon invullen. Het leek me goed om daarvoor niet alleen met mensen intern te praten, maar juist ook met iemand van buiten de organisatie. Niet alleen voor mijn persoonlijke ontwikkeling, maar ook voor praktische finance vraagstukken. Het moest dus wel iemand zijn die ook goed bekend was op de inhoud. Bij deze zoektocht kwam CFO Capabel naar voren. Ik had toen een gesprek met Rebecca en dat klikte heel goed.”

De aanpak: nieuwe tools implementeren en processen straktrekken

Vincent: “Eén van de wijzigingen die ik graag wilde doorvoeren, is het verkorten van de betaaltermijn. Dit was in mijn beleving nodig om onze financiële plannen te realiseren. Met Rebecca heb ik besproken hoe je dat praktisch kunt aanvliegen. Over het finance gedeelte hebben we een goede discussie gehad, maar aan de andere kant is het natuurlijk ook de vraag hoe je mensen meekrijgt. En dat is nog veel belangrijker. Want we zitten met z’n vieren in de directie, maar je moet eigenlijk iedereen mee hebben. Zoek dan maar eens uit bij wie je moet beginnen en hoe je dat goed aanpakt. Daar hebben we veel over gespard, vooral over de menskant: het beïnvloeden van je omgeving.”

“Hoe de sessies verliepen? Van tevoren had ik een aantal onderwerpen waarop ik gecoacht wilde worden. Die heb ik zoveel mogelijk onderbouwd met concrete gevallen waar ik tegenaan liep. Die stuurde ik vooraf naar Rebecca, en dan hadden we voor die dag een agenda waar we in een gesprek doorheen gingen.
Ik heb daarbij geleerd van Rebecca dat mensen meekrijgen niet altijd in de operationele argumenten zit, maar voornamelijk op menselijke aspecten. Dat inzicht vind ik heel waardevol. We hebben daar best wat sessies aan gewijd en vervolgens de vraag gesteld: hoe breng ik dat in de praktijk? Dat betekent gewoon oefenen en doen, en vervolgens kijken of er nog een nieuwe behoefte ontstaat. Op dit moment hebben we even niet zoveel contact, omdat ik uiteindelijk alles wat ik heb opgestoken een keer moet gaan toepassen en dan gewoon eens kijken hoe het voor ons werkt. Maar ik sluit zeker niet uit dat we daar nog een keer een rondje van gaan maken.”

Het resultaat: minder weerstand, meer motivatie

Vincent: “Concrete resultaten zijn lastig te geven, maar we hebben het onder meer gehad over de juiste aanpak als ik ergens een punt wil maken: welke punten kies ik? Waar wil ik echt wat mee, waar wil ik echt voor gaan? Hoe maak ik daar een keuze in en hoe zorg ik er dan vervolgens voor dat andere partijen dat ook willen? Door anderen in het begin veel meer mee te nemen, ervaar ik uiteindelijk minder weerstand. Door te kijken naar waarom het belangrijk is. En wat het belang van die ander is in deze situatie, zodat ik de ander daarop kan aanspreken. Dat heeft me wel wat opgeleverd. Want weerstand wil je eigenlijk niet en kost heel veel energie. En als je voor je gevoel altijd aan een dood paard staat te trekken, omdat de ander de hakken in het zand zet, dan heb je op een gegeven moment zelf ook geen zin meer om er iets mee te doen. Dat demotiveert heel erg. Door de aanpak van Rebecca merk ik dat het me beter lukt om gemotiveerd te blijven.
En onze betaaltermijn staat nu in alle overeenkomsten op 14 dagen, maar dat is een proces wat langzaam moet gaan vliegen, zeg maar.”

Over de samenwerking

Vincent: “Rebecca is een hele hartelijke vrouw. Ze heeft altijd ruimte voor je. We hebben het ook over zaken buiten het werk gehad. Dat meer informele contact vind ik wel prettig. Ze kan heel goed een probleem afpellen om te bepalen waar de pijnpunten zitten, erg knap. Daar kan ik vervolgens mee aan de slag. Dus ik kijk met een heel positief gevoel erop terug. Ik heb er veel aan gehad en veel van haar geleerd. Het voelde voor mij als gesprekken met een vakgenoot, iemand met veel ervaring. Ik had niet het idee van gecoacht worden en mijn vragenlijstje afwerken. Deze setting was goed wat mij betreft.”

“Rebecca heeft veel kijk op zowel financieel-inhoudelijke zaken als managementzaken, daar kan ik veel van leren en hoe je daar dan mee omgaat. Daar ontkom ik niet aan, ook in de finance functie niet. Weerstand en hoe je die overwint, is denk ik ook wel een centraal onderwerp bij change. Daar heb ik heel veel aan gehad. De samenwerking is echt goed bevallen en ik sluit niet uit dat we dat we nog een keer daarmee verdergaan.”

Deel dit bericht:

 

 

Terug naar alle cases