Arjan van Dieren en Erik-Jan Bijleveld, van Diepen van der Kroef advocaten, een gesprek over de juridische kant van bedrijfsopvolging

“Net zoals de brandweer pas wordt gebeld als het huis al in brand staat, bellen ondernemers ons vaak pas als ze in zwaar weer zitten. Voor ons het meest spectaculaire deel van het werk, maar vanuit ondernemersoogpunt niet handig.”

Inleiding

De wereld is complex. Van Diepen Van der Kroef Advocaten verheldert, lost op waar kan en voorkomt dat zaken ingewikkelder worden. Als ondernemende advocaten. En juridische partner voor ondernemers. CFO Capabel sprak met Arjan van Dieren, specialist in insolventie en herstructurering, en Erik Jan Bijleveld, partner en expert ondernemingsrecht, over juridische ontwikkelingen binnen het MKB.

Wie is Arjan van Dieren?

Arjan van Dieren, 33 jaar en geboren en getogen in Utrecht, werkt ruim 9 jaar bij Van Diepen van der Kroef. Hij is gespecialiseerd in faillissementsrecht en herstructureringen. Inmiddels houdt hij zich ook op een breder vlak met ondernemingsrecht bezig: oplossingen zoeken voor ondernemingen die in financiële moeilijkheden verkeren, adviseren op het gebied van financiering en zekerheden. Arjan treedt ook op als curator en bewindvoerder.

In zijn vrije tijd is Arjan graag actief bezig met voetbal, skiën en fietsen.

Wie is Erik Jan Bijleveld?

Erik Jan Bijleveld, 57 jaar en meer dan 30 jaar advocaat, is vader van twee grote kinderen en woont in Utrecht. Hij is partner bij Van Diepen Van der Kroef en medeoprichter van de vestiging in Utrecht. Erik Jan staat bedrijven bij op commercieel en zakelijk gebied, onder meer bij het maken van ingewikkelde contracten gericht op samenwerking en transacties. Hij adviseert, onderhandelt en procedeert over deze onderwerpen. Erik Jan is van mening dat je bij het maken van een contract of bepaalde clausules altijd mee moet wegen of dat ook bij de rechter stand zal houden. Proces ervaring is daarbij heel belangrijk. . Als advocaat, arbiter en mediator heeft hij veel ervaring aan beide kanten van de tafel.

Erik Jan is een fervent zeiler.

Hoe is Van Diepen Van der Kroef ontstaan?

Erik Jan: “Vorig jaar vierde ons bedrijf haar 40-jarig jubileum. Destijds begonnen als eenmanskantoor van John van Diepen in Purmerend met 1-3 advocaten. Begin jaren negentig kwam Arthur van der Kroef erbij. De ambities werden groter. Zij wilden een kantoor neerzetten dat zich kon meten met de top van de Nederlandse advocatuur, binnen 10 jaar bij de top 10 zitten. Er werd een ambitieus ondernemingsplan gemaakt, gezocht naar de juiste mensen. Mensen met ondernemerszin, die goede advocaten en juristen waren. En in rap tempo werd een aantal vestigingen opgericht: in Utrecht, Amsterdam, Alkmaar, Hoorn en Haarlem.”

“Onze hands-on mentaliteit is ons vlaggenschip. We kiezen voor de ondernemer, voor MKB Plus. Vaak zijn dat bedrijven waar de aandelen over een beperkt aantal personen zijn verdeeld, waarvan de directeur meestal medeaandeelhouder is. Maar we staan ook beursgenoteerde bedrijven bij. Het MKB Plus blijft echter onze grootste doelgroep. We willen die ondernemers echt verder helpen, toegevoegde waarde leveren met juridisch advies en procedures, waar we ook in bijstaan. We willen naast de ondernemer staan. We zeggen niet dat we dat uitgevonden hebben, maar wel geperfectioneerd: korte lijnen, langdurige relaties, weten wat er speelt, mensen kennen, adequaat en snel adviseren. Bovenop de standaard juridische dienstverlening. Dat is ook nodig. Wil je toegevoegde waarde leveren, dan moet je een stap extra zetten. Daar staan wij voor.”

Van Diepen Van der Kroef in het kort

 

  • 1977 opgericht
  • 3 vestigingen
  • Meer dan 80 advocaten
  • Top 20 advocatenkantoor
  • Secties: (onder meer) insolventie, arbeidsrecht, intellectueel eigendom, overnames, algemeen ondernemingsrecht, vastgoed, privacyrecht
  • Klanten verspreid over vele branches, waaronder de ICT, vervoer, zakelijke dienstverlening, productiebedrijven
  • Grote Duitse sectie
  • Fullservice, alle rechtsgebieden zelf in huis

Jullie gaan strategisch samenwerken met CFO Capabel, hoe is dit idee ontstaan?

Arjan: “Financiële input is essentieel. Bijvoorbeeld bij een herstructurering van een bedrijf in moeilijkheden. Dan is het van het grootste belang dat de financiële informatie klopt, dat duidelijk is wanneer wat betaald kan worden. Zonder die informatie kunnen we nog zulke prachtige plannen maken om eruit te komen, maar dan gaat het alsnog mis. Daar raakt onze dienstverlening CFO Capabel. Omgekeerd hebben zij iemand nodig die de weg kent in de juridische regels. En de vertaalslag maakt naar oplossingen.”

Erik Jan: “De omliggende vraagstukken zijn vaak gelijk, maar ieder heeft zijn eigen aanvliegroute. De juridische en financiële componenten moeten op elkaar aansluiten. Bij reorganisatie of herstructurering, maar ook bij uitbreiding, overname of splitsing, verkoopklaar maken of beëindigen. Wil je een optimaal resultaat, dan heb je een goede samenwerking nodig. Dan is het fijn voor ons om met professionals te werken die dat snel zien en snel kunnen schakelen. Aan de andere kant is het voor hen fijn als zij kunnen werken met juristen en advocaten die meedenken en begrijpen hoe dat werkt en hoe je daar met juridische middelen aanvulling kunt geven.”

Welke uitdagingen op het gebied van waardeverbetering en verkoopklaar maken zien jullie vaak in jullie werk?

Erik Jan: “Wij zien vaak dat ondernemers te laat beginnen na te denken over de opvolging van hun bedrijf. Het is belangrijk om daar op tijd mee te beginnen. Dat is in de kern niet anders dan het verkoopklaar maken van je huis of auto. Dan zorg je ook, voordat er mensen komen kijken dat het er goed uitziet. Dan maak je het ook interessanter voor een koper. Financieel moet je zorgen dat het kostenpatroon op orde is en je naar een aantrekkelijk resultaat komt voordat je je onderneming in de etalage zet. Ook de administratie moet goed op orde zijn. En juridisch zijn er zaken die je gewoon geregeld móet hebben. Een tijdje geleden had een onderneming die oliën en vetten opsloeg een probleem met een vergunning. Op zich niet ernstig, maar het moet wel opgelost worden voordat je met een koper aan tafel gaat. Anders wordt het gezien als een risico. Voor het verkoopklaar maken van je bedrijf bestaan uitgebreide checklists met gedetailleerde vragen. Zorg dat je alle vragen goed kunt beantwoorden en richt je daarna op de verkoopaspecten.”

Arjan: “Zit je onderneming in zwaar weer, dan is de waarde al wat lager dan je zou willen. Toch is er vaak nog best wat mogelijk. In zo’n situatie – om twee voor twaalf – moet het alleen allemaal sneller. Er staat veel druk op. Je hebt niet die maanden van voorbereiding die je normaalgesproken wel hebt. Toch zijn er bepaalde zaken die je kunt doen of voorbereiden, waardoor je bedrijf er beter uitspringt. Ook hierbij geldt: als je het juridisch goed regelt, komen er minder lijken uit de kast als je je bedrijf verkoopt. Juridisch advies kan ook waardeverhogend werken, zeker in twee-voor-twaalf-situaties.

Erik Jan: “Nu staan we bijvoorbeeld een organisatie bij met verschillende vestigingen in Nederland en Duitsland. Deze onderneming valt bij de bank onder bijzonder beheer, dat wil zeggen: je hebt krediet maar we gaan jou heel kritisch volgen. Niet zelden is dit een voorbode van dat de bank zelf gaat ingrijpen of het krediet gaat opschorten. Wij zijn bezig deze onderneming te helpen om haar continuïteitspositie te verbeteren door onderdelen te verkopen. Welke onderdelen renderen minder goed maar staan nog steeds op de balans? Een financiële expert kijkt hierbij mee en adviseert hoe je de organisatie financieel kan herstructureren. Via een activa/passiva-transactie kan bijvoorbeeld een onderdeel worden verkocht. Wat voor jou weinig waarde heeft, kan voor een andere partij meer waarde hebben. Zo kan de onderneming de bank laten zien dat er is ingegrepen. En hopelijk ook betere cijfers tonen, een waardeverbetering.”

Hoe zie je de ontwikkelingen in jullie vakgebied voor de komende jaren? Wat speelt er?

Arjan: “Op dit moment zijn we heel druk met de AVG/GDPR. Onze specialisten gaan bij ondernemers langs om met een scan te bekijken of ze AVG-proof zijn. Zijn ze nog niet klaar voor de nieuwe privacywetgeving, dan adviseren we ze hoe ze dat wel kunnen worden. Verder organiseren we een aantal seminars over de gevolgen van de AVG voor ondernemers.”

Erik Jan: “In het algemeen vindt er een verregaande juridificering van de samenleving plaats. Het kunnen voldoen aan de regels, compliant zijn met de AVG bijvoorbeeld, wordt steeds belangrijker. Ik zie ook steeds minder terughoudendheid om keihard te claimen als er een fout gemaakt is. Daarmee wordt het ook steeds belangrijker om fouten te voorkomen en vooraf juridisch goed af te dichten.”

Erik Jan “Een andere ontwikkeling waar ook de rechtspraak steeds meer mee te maken krijgt is digitalisering. Op dit moment is de rechtbank bezig met een pilot voor verregaande digitalisering. Dit loopt nog niet helemaal soepel en gaat meer kosten dan voorzien. De invloed van de digitalisering op ons werk als advocaat? De standaard juridische producten – contracten, formats, etc. – zijn allemaal te downloaden, en simpel en goedkoop te verkrijgen. Dat is voor ons geen markt. Waar wij ons op richten is het leveren van toegevoegde waarde en maatwerk in juridische dienstverlening.”

Arjan: Of ontwikkelingen als blockchaintechnologie invloed hebben op ons vak? Jazeker, maar meer nog op het notariaat, kadaster, etc. Veel standaardhandelingen gaan misschien door technologie vervangen worden. De advocatuur zal daar denk ik minder last van hebben, omdat wij altijd aan de kant van een partij staan. Inhoudelijk advies en juridische bijstand lijken me lastiger te digitaliseren.”

Wat wil je ondernemers meegeven?

Arjan: “Net zoals de brandweer pas wordt gebeld als het huis al in brand staat, bellen ondernemers ons vaak pas als hun bedrijf in zwaar weer zit. Vanuit onze professie is dat weliswaar vaak het leukste deel van het advocatenwerk: dingen die niet goed gaan herstellen. Maar vanuit ondernemersperspectief is het niet handig om het zover te laten komen. Begin daarom als ondernemer tijdig om de juridische en financiële aspecten van je bedrijf goed te regelen. Dit is niet alleen belangrijk voor het verkoopklaar maken, maar voor je bedrijfsvoering als geheel. In tijden waarin het goed gaat met je bedrijf, is het regelen van juridische en financiële aspecten een onderschat kindje. Geen tijd voor, en het brengt hoge kosten met zich mee. Maar het kan zoveel schelen als je je van tevoren juridisch goed laat adviseren. Niet over elk detail, maar over de grote lijnen. Dan ben je als ondernemer goed voorbereid op moeilijker tijden, en kom je er sneller en beter doorheen.”

Erik Jan: “Mijn advies voor ondernemers : houd plezier in het ondernemen en blijf lachen.”

 

Andere blogberichten

 

Onderneming verkopen… Maar voor welke prijs?

Bij het verkopen van uw onderneming komt heel veel kijken: allereerst moet u uw bedrijf verkoopklaar maken en als u…

Verder lezen
Logo de Cromvoirtse

Werving en selectie: een goede voorbereiding is de halve match

Voor metaalservicecenter De Cromvoirtse verzorgde CFO Capabel de werving en selectie van hun financieel manager. Directeur Janwillem Verschuuren en financieel…

Verder lezen

Meld u aan voor de e-mail nieuwsbrief