Door John van de Pol

Uw pensioen is in zicht. Eerst nog “even” uw bedrijf verkopen.

Herkent u dit? U bereikt bijna de pensioengerechtigde leeftijd. Maar u wilt nog niet stoppen met werken. Of liever gezegd, u kunt nog helemaal niet stoppen. Want u hebt er zoveel plezier in. U wilt per sé die ene deal nog binnenhalen. Daarna gaat u wel eens nadenken over uw bedrijfsopvolging.

Uw onderneming op de markt brengen betekent dat u de onderneming eerst verkoopklaar moet maken. Een traject dat vaak jaren kan duren. Als u tenminste voor de maximale prijs gaat. Niet zelden beginnen ondernemers veel te laat met nadenken over hoe hun bedrijf verkoopklaar kan worden gemaakt. Onder tijdsdruk of financiële druk worden dan vaak verkeerde beslissingen genomen of zaken, op zijn zachtst gezegd, onhandig aangepakt.

John van de Pol, partner van CFO Capabel, heeft regelmatig te maken met bedrijfsopvolging en bedrijfsverkoop. Speciaal voor u zette hij de vijf grootste misvattingen over bedrijfsopvolging en het verkoopklaar maken van uw bedrijf op een rijtje:

Misvatting 1. Bedrijf in de etalage zetten en dan maar wachten

Misschien denkt u dat u de zaken goed op orde hebt. Bedrijf verkopen? Hup, in de etalage en dan maar wachten. Maar nee, ook terwijl u wacht op een geschikte koper is er werk aan de winkel. Er moeten dingen worden geregeld, oplossingen worden gevonden, besluiten worden genomen. Dus begin op tijd met uw bedrijfsopvolging en blijf rondkijken waar verbetering nodig of mogelijk is. Blijf poetsen, blijf schaven en blijf sturen. Dat komt gegarandeerd de verkoopwaarde van uw bedrijf ten goede.

Misvatting 2. Fiscale en financiële zaken met de Franse slag

Om uw bedrijf te verkopen heeft u cashflow-overzichten en goede resultaatprognoses nodig. Kunt u die ophoesten uit de huidige rapportages en IT-omgeving? Nee? Ach, dan schat u het zelf toch gewoon een beetje in, met de Franse slag.

U voelt hem al aankomen: zorg bij het verkoopklaar maken van uw bedrijf dat de fiscale en financiële zaken goed zijn geregeld. Weet welke fiscale zaken er lopen. Of ze allemaal goed zijn opgelost. Anders heeft dat wellicht een prijsdrukkend effect bij de verkoop. Geïnteresseerden kijken naar de producten van uw bedrijf, maar met name naar de balans en de winstgevendheid ná overname. Zorg dat uw prognoses duidelijk en betrouwbaar zijn.

Misvatting 3. Producten en klanten: laat maar op hun beloop

En hoe gaat het eigenlijk met uw producten? Zijn ze nog steeds concurrerend? Hebben ze een goede marge? Komen er veel klachten binnen, dan kost het u veel geld om telkens naar uw klant terug te gaan met weer een nieuwe oplossing. Maar ach, laat het lekker op zijn beloop. Houd uw producten vooral zoals ze zijn. Dan moet uw klant maar minder zeuren.

Misvatting 4. Dan maken we toch gewoon de aandelen duurder?

Bent u enig aandeelhouder? Dan bepaalt u zelf de verkoopprijs. Dat is handig: u verrekent gewoon de problematiek in de verkoopprijs en klaar. Over een paar weken of maanden is de tent verkocht, en dan kunt u lekker gaan genieten van wat u heeft opgebouwd. Het is toch immers een goedlopend bedrijf? Op zich logisch bedacht, maar niet erg realistisch.

Heeft het bedrijf meerdere aandeelhouders? Zoveel mensen, zoveel wensen. Dus grote kans op ruzie over de aandelenprijs bij bedrijfsopvolging. Wie helpt u om verstandige keuzes te maken?

Misvatting 5. Wedden op één paard

Yes, u heeft een potentiële koper gevonden! De onderhandelingen kunnen beginnen. Verder zoeken hoeft nu niet meer. Dus u haalt het bedrijf uit de etalage en stopt alle verkoopinspanningen.

Tot uw grote schrik haakt de koper af tijdens of na de onderhandelingen. Balen! Nu kunt u weer helemaal van voor af aan beginnen. Uit frustratie verkoopt u uw bedrijf dan maar – tegen een veel te lage prijs – aan de eerste de beste bieder.

Uw bedrijf verkoopklaar maken: stel het niet uit!

De komende vijf jaar worden alleen al in Nederland meer dan 70.000 ondernemingen (bijna 10% van alle Nederlandse bedrijven!) aan familie of derden verkocht. Per jaar dus zo’n 15.000. Dit aantal zal onder invloed van de vergrijzing nog verder stijgen, aangezien 35% van de ondernemers 50 jaar of ouder is. U bent dus niet de enige die met bedrijfsopvolging te maken krijgt!

Bij CFO Capabel zien we regelmatig ondernemers worstelen met het verkoopklaar maken van hun bedrijf. De meesten realiseren zich niet dat het verkopen van hun onderneming veel méér inhoudt dan alleen een handtekening zetten bij de notaris. Heeft u geen kinderen of gegadigden binnen uw onderneming die het bedrijf willen overnemen? Heeft u wel kinderen maar willen zij niet, of vertrouwt u hen stiekem de onderneming niet toe? Dan is het des te belangrijker om op tijd te beginnen met de voorbereidingen voor een eventuele verkoop.

Weet u niet waar u moet beginnen? De parttime CFO helpt

Heeft u behoefte aan een sparringpartner die u kunt adviseren én ondersteunen bij het verkoopklaar maken van uw bedrijf? De parttime CFO van CFO Capabel weet als geen ander welke aspecten bepalend zijn bij het verbeteren van uw ondernemingswaarde, wanneer u het beste kunt beginnen met de voorbereidingen van uw bedrijfsopvolging en hoe u dit verstandig aanpakt. Hij spiegelt u op gezette tijden voor welke stappen noodzakelijk of gewenst zijn om in uw situatie de waarde van uw bedrijf te maximaliseren. Zowel in het voortraject – het verkoopklaar maken van uw bedrijf – als tijdens het daadwerkelijke verkoopproces staat hij u bij met raad en daad.

Wilt u van gedachten wisselen over uw onderneming met één van onze parttime CFO’s? Ontdekken wat CFO Capabel voor u kan betekenen bij bedrijfsopvolging? Neem contact op met ons voor een kennismakingsafspraak.

 

Andere blogberichten

 

Zwarte cijfers en een goed gevulde orderportefeuille, het kan niet meer stuk!

Hoe een goed lopend installatiebedrijf ten onder ging… Hij zat voorover gebogen met een verslagen gezicht. Ik zie het nog…

Verder lezen

Waarom een Financial Controller geen Business Controller is

Een business controller heeft te maken met totaal andere vraagstukken dan een financial controller. Niet zelden zijn deze twee rollen…

Verder lezen

Meld u aan voor de e-mail nieuwsbrief