Het gaat al een tijd niet zo best met uw onderneming. De exploitatie komt steeds verder “onder water” te staan. De financiële reserves raken op. Hoog tijd voor een gesprek met uw bank over verruiming van uw liquiditeitspositie. Toch stelt u dit gesprek telkens uit, omdat u bang bent voor de reactie: toont uw bank begrip of trekt men de paraplu juist dicht nu het noodweer losbreekt? In deze blog geeft Peter Waterman, partner van CFO Capabel, u drie tips waarmee u de kans op begrip van uw bank vergroot.

Tip 1. Wees transparant in goede én slechte tijden

Ziet u dat er zwaar weer op komst is, dan is het verleidelijk om dit slechte nieuws zoveel mogelijk onder de pet te houden. Voor een goede verstandhouding met uw stakeholders – waaronder uw bank – is het van belang om niet alleen in goede tijden transparant te zijn, maar juist ook in slechte tijden. Maak er een goede gewoonte van om alle interne en externe stakeholders periodiek te informeren over hoe uw onderneming ervoor staat. Zo houdt u ook uw bank aan boord.

Tip 2. Ga het gesprek met uw bank zo snel mogelijk aan

Hoe langer u wacht met het aankaarten van de problemen binnen uw onderneming, des te onaangenamer de verrassing voor uw bank en eventuele andere financiers. In het ergste geval gebeurt hierna wat u juist probeerde te voorkomen: een ‘nee’ op uw dringende verzoek tot verruiming van uw liquiditeitspositie.

Ook voor u en uw stakeholders is het onverstandig om te lang te wachten met het gesprek met uw bank. Uw onderneming komt hierdoor steeds verder in de problemen. Uiteindelijk komt u op een punt waarna redding niet langer mogelijk is. Dan hebben uw hulptroepen, waaronder uw bankier, geen kans meer om bij te dragen aan uw herstel.

Tip 3. Maak vooraf een herstelplan

Banken willen niet verrast worden, dus voorkom dat u alleen de slechte boodschap brengt en daarna de reactie afwacht. De kans op begrip van uw bank of financier wordt aanmerkelijk hoger, als u laat zien dat u zelf al goed hebt nagedacht over oplossingsrichtingen om uit deze penibele situatie te komen. Dit getuigt van kracht en inzicht. En het toont de bank dat u ondanks de stressvolle situatie nog steeds ‘in control’ bent van uw onderneming. Een herstelplan is een uitstekende manier om goed beslagen ten ijs te komen bij uw stakeholders. Dit plan bestaat minimaal uit:

  • een heldere probleemanalyse
  • deugdelijke oplossingen
  • een strak stappenplan
  • een adequaat financieringsplan.

Hulp bij het opstellen van een herstelplan?

Het maken van een herstelplan vereist “rust en ruimte” om elk aspect van uw onderneming grondig onder de loep te nemen. Dit vraagt om andere competenties, vaardigheden en kennis dan in een “going-concern” situatie. U staat nu immers voor de uitdaging om u bezig te houden met het herstel van uw organisatie én tegelijkertijd de lopende exploitatie in goede banen te leiden. 

Hebt u zelf de benodigde expertise niet in huis? Of vindt u het fijn dat een ervaren partij u hierbij ondersteunt? CFO Capabel helpt u graag met uw herstelplan en met het creëren van voldoende handelingsruimte bij het zittend management.

Peter Waterman is partner van CFO Capabel. Hij helpt u graag met een gedegen herstelplan waarmee uw onderneming richting en ruimte creëert en resultaat behaalt.

Vragen? Neem contact op met ons of vul het contactformulier in, dan bellen wij u zo snel mogelijk terug.

Peter Waterman

E: Peter.Waterman@cfocapabel.nl

M: 06 – 515 140 30

Andere blogberichten

 

crdt in gesprek met Dick Tool - CFO Capabel

CRDT helpt bedrijven verantwoord zakendoen

Wie zit er tegenover mij? Charrel van den Bovenkamp, geboren in Wageningen, woonachtig in Rhenen, getrouwd, 2 dochters van 10…

Verder lezen

Help, onze finance-functie groeit niet mee!

We zien veel bedrijven enthousiast groeien. Ze nemen medewerkers aan voor de facturen en de inkopen, voor het bijhouden van…

Verder lezen

Meld u aan voor de e-mail nieuwsbrief